Hakukoneoptimointi pikaopas

Hakukoneoptimointi pikaopas

ViestiKirjoittaja eero » 02 Elo 2016 12:20

HTML - rakenne ja tagit

Title- eli otsikkotagi

Tämä on tärkein yksittäinen tekijä hakukoneoptimoinnissa. Suunnittele title-tagi siis huolella. Sen pituus voi olla maksimissaan 512 px eli noin 65 merkkiä. Titlen on oltava napakka lyhennelmä sivun sisällöstä. Sen on houkuteltava klikkaamaan, sillä se näkyy hakutuloksen sivusto-otsikkona Google-haussa. Tärkeä avainsana kannattaa myös sijoittaa aina alkuun esim. "Vaihtoautot...". Title-tagiin kannattaa sisällyttää tärkeitä avainsanoja. Yritä kuitenkin tehdä siitä ihmiselle luettava, luonnollisen kielen lauseen kaltainen. Jokaisella sivulla pitää olla oma yksilöllinen title-tagi. Käytän itse aika paljon seuraavaa tyyliä:
<title>Vaihtoautot Tampere: jopa ilman käsirahaa • hannunautot.com</title>

Meta description

Meta description -tagi on yksittäisen HTML-sivun kuvaus, tiivistelmä, joka näkyy Google-hakutuloksessa otsikkotagin alapuolella. Meta description -tagi voi olla maksimissaan 154 merkkiä pitkä. Sen tulee olla lyhennelmä sivun keskeisestä sisällöstä ja kertoa mahdollisimman houkuttelevalla tavalla sivustosta, jotta kävijä kiinnostuisi klikkaamaan itsensä sivustolle. Tagiin kannattaa upottaa avainsana ja sen taivutusmuotoja - ei kuitenkaan liikaa.

Yksittäinen hakutulos
google-search.png
google-search.png (10.39 KiB) Katsottu 7456 kertaa


Meta keywords
Meta keywords -tagin merkitys on vähäinen. Se on aikojen saatossa ns. mennyt pilalle, koska kehittäjät lähinnä spämmäsivät hirmuisia määriä hakusanoja meta-tagiin. Tämä tagi kuitenkin kannattaa pitää edelleen mukana sivustolla. Laita keywords-tagiin keskeisiä avainsanoja noin 2-5 kappaletta, ei enempää.

Leveä linkkirakenne - lyhyt linkkimatka
Kun alat rakentaa sivustoa tai uudistaa nykyistä sivustoasi hakukoneystävällisemmäksi, suunnittele linkkirakenne mieluummin leveäksi kuin kapeaksi. Eli käytännössä on tärkeää, että esim. etusivulta pääsee yhdellä klikkauksella muille sivuston tärkeille alasivuille. Linkkimatkan pitää olla lyhyt, eli 1 klikkaus etusivulta. 2 klikkauksen etäisyys heikentää jo huomattavasti sijoituksia. Sivun ollessa 3 klikkauksen päässä etusivulta alkaa alasivu olla jo tyystin näkymättömissä.

Avainsana linkissä
Linkittäessäsi tärkeää alasivua etusivulta (esim. sivua http://www.hannunautot.fi/vaihtoautot/) linkitä se linkki-ankkurisanalla "vaihtoautot". Tämä indikoi hakurobotille, että kyseessä oleva sivu käsittelee vaihtoautoja.

Lyhyt ja selkeä URL-osoite
URL-osoitteen pitää olla selkeä ja muistettava, esimerkiksi http://www.hannunautot.com/ vaihtoautot/. Ei siis koskaan tyyliä http://www.hannunautot.com /appl/scheme/page? index.action&sid =KJSHKHSJK tmv. Yleensä kaikkiin alustoihin on saatavilla ns. SEO-friendly URL-pack eli lisäohjelmisto, joka automaattisesti generoi hakukoneystävälliset URL-osoitteet.

Yksi ja vain yksi H1-tagi
H1-tagi sisältää sivun pääotsikon. H1-tageja voi olla sivulla ainoastaan yksi. Aseta tärkeä avainsana mielellään ensimmäiseksi sanaksi otsikkoon. Esim. <h1>Vaihtoautot edullisesti Tampereen Hervannasta</h1>

Aliotsikointi
Sivun teksti kannattaa jakaa useisiin alaotsikoihin. Eri otsikkotasoja H1-tagin alapuolella voi olla monta. Käytettyjä otsikkotasoja on yhteensä kuusi: h1, h2, h3... h6. Sivulla on hyvä käyttää ainakin kahta eri otsikkotasoa, eli h1 ja h2.

Teksti
Sivun alkuun kannattaa kirjoittaa avainsanarikasta tekstiä. Kaiken kaikkiaan sivulla tulisi olla noin 200-600 merkkiä otsikoilla jäsenneltyä oikeakielistä ja asiaan liittyvää tekstiä. Näin Google ymmärtää paremmin mistä sivustolla on kysymys ja rankkaa sivun tärkeäksi, ei siis esimerkiksi pelkästään mainossivuksi.

Avainsanatiheys
Oletetaan, että sivun avainsana on "vaihtoautot". Nyrkkisääntö on, että sana vaihtoautot tai sen taivutukset voivat muodostaa vain noin 2-8 % koko sivun tekstistä. Eli laske avainsanat ja jaa tämä luku kaikkien sivun sanojen kanssa. Ts. esimerkkitapauksessa (vaihtoautot/koko sivun tekstisisältö) * 100 = 2-8 %.

Validi HTML
Nykyään internetsivuja selaillaan useilla erilaisilla päätelaitteilla ja niissä kaikissa on vähän omanlaisensa selaintoteutus. Tämä johtaa siihen, että kaikki sivut tuppaavat näkyä vähän eri tavalla eri laitteissa. Google haluaa varmistaa, että heidän esittämänsä sivut toimivat kaikilla päätelaitteilla. Tästä ei voi varmistua muulla tavalla kuin suosimalla validia HTML-kieltä. Ei riitä, että sivu toimii Firefox- ja IE-selaimilla Windowsissa - sivu saattaa olla tästä huolimatta täynnä virheitä.

Testaa sivustosi HTML:n oikeellisuus täällä:
W3C Validator ›
Omaan kehitykseen - toimii localhost - suositan Firefox HTML Tidy -lisäosaa
HTML Tidy for FF ›
Muut tiedostot

Laita kaikki - aina kun se on mahdollista - ulkoiset tiedostot erilliseen tiedostoon. Tämä koskee erityisesti .css- ja javascript-tiedostoja.

Flash ja Appletit
Älä lisää sivulle Flash-animaatioita tai Java-sovelteita jollei se ole aivan välttämätöntä. Vaikka nämä kehittäjän mielestä saattavat näyttää kivalta, niin kävijöitä ne lähinnä ärsyttävät. Ja tätä kautta ne haittaavat hakurobotteja.

Robots ja sitemap
Kaikilla sivustoilla pitää olla robots.txt-tiedosto ja sitemap.xml-tiedosto. Tämä on osa Googlen sivustolle asettamia teknisiä laatuvaatimuksia.
Sitemaps ›
Robots.txt ›
eero
Site Admin
 
Viestit: 321
Liittynyt: 07 Marras 2007 20:17

Paluu Sekalaista



cron